Тема: Юридична відповідальність.
Мета: допомогти учням усвідомити, що одним з основних засобів забезпечення правомірної поведінки та боротьби з правопорушеннями є юридична відповідальність, коли і як особа відповідає за правопорушення.
Цільові завдання:
розкрити ознаки та зміст таких понять: «юридична відповідальність», «кримінальна відповідальність», «адміністративна відповідальність», «цивільна відповідальність», «дисциплінарна відповідальність», «необхідна оборона», «крайня необхідність»;
• дати уявлення про ознаки, види юридичної відповідальності та обставини, що від неї звільняють; сформувати вміння та навички: описувати правові ознаки, розрізняти види юридичної відповідальності; порівнювати поняття за певними критеріями; аналізувати правові ситуації, оцінювати вчинки та поведінку учасників з точки зору їх правомірності; виховувати повагу до норм права, правомірної поведінки; формувати правову свідомість учнів.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
• тлумачити поняття «юридична відповідальність» та її види; усвідомлювати обставини, що звільняють від юридичної відповідальності; навчатися оцінювати вчинки та поведінку учасників правовідносин з точки зору їх правомірності; усвідомлювати, чому юридична відповідальність є одним із основних засобів забезпечення правомірної поведінки та боротьби з правопорушеннями.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: схеми, таблиці, словники, навчальні посібники, картки із правовими завданнями
Хід уроку
І. Оргмомент
II.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Робота з поняттями:
Правові поняття: «правомірна поведінка», «злочин», «пасивна правова поведінка», «правосвідомість».
Правовий тренінг
Доберіть визначення, що характеризує правомірну поведінку:
1) поведінка людини, що відповідає нормам права;
2) поведінка людини, яка добровільно дотримується правових норм;
3) людина, поведінка якої здійснюється за принципом «моя хата з краю»;
4) поведінка людини, яка базується на страху людини перед юридичною відповідальністю, готовності до протиправних дій у випадку послаблення нагляду за поведінкою;
5) поведінка людини, яка характеризується тим, що необхідність її здійснення стала внутрішньою потребою людини
Акцентуємо увагу:
1. Яку роль правомірна поведінка відіграє у суспільстві?
2. Як вона впливає на учасників правовідносин?
Метод «Коло думок»
І. Чи завжди люди діють відповідно до вимог закону?
2. Чи стикалися ви протягом тижня з фактами порушення певних норм права? Яких саме?
3. Як ми визначаємо поведінку людини, яка порушує існуючі правові норми?
Логічний правовий ланцюжок:
Поміркуємо разом:
1.Учителька спізнилася на урок (дисциплінарнарна)
2. Одна з пасажирок відмовилася сплатити за проїзд, заявивши, що в неї в автобусі витягли з кишені гаманця (адміністративна).
3. Студент третього курсу інституту позичив 5 000 гривен, які не повернув у визначений термін. (Цивільна).
4. Дідусь, почувши вночі грюкіт у двері, намагався переконати непроханих гостей піти. Коли нападники почали вибивати двері, він узяв рушницю і вистрелив. Ранком з'ясувалося, що біля дверей лежить тіло убитого дідусем нападника. (Кримінальна)
Висновок: йдеться про юридичну відповідальність та її види.
III. Засвоєння учнями нових знань
Оголошення мети, завдань уроку, очікуваних результатів.
Тема: Юридична відповідальність.
Мета: допомогти учням усвідомити, що одним з основних засобів забезпечення правомірної поведінки та боротьби з правопорушеннями є юридична відповідальність, коли і як особа відповідає за правопорушення.
Цільові завдання:
• розкрити ознаки та зміст таких понять: «юридична відповідальність», «кримінальна відповідальність», «адміністративна відповідальність», «цивільна відповідальність», «дисциплінарна відповідальність», «необхідна оборона», «крайня необхідність»;
• дати уявлення про ознаки, види юридичної відповідальності та обставини, що від неї звільняють; сформувати вміння та навички: описувати правові ознаки, розрізняти види юридичної відповідальності; порівнювати поняття за певними критеріями; аналізувати правові ситуації, оцінювати вчинки та поведінку учасників з точки зору їх правомірності; виховувати повагу до норм права, правомірної поведінки; формувати правову свідомість учнів.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
• тлумачити поняття «юридична відповідальність» та її види; усвідомлювати обставини, що звільняють від юридичної відповідальності; навчатися оцінювати вчинки та поведінку учасників правовідносин з точки зору їх правомірності; усвідомлювати, чому юридична відповідальність є одним із основних засобів забезпечення правомірної поведінки та боротьби з правопорушеннями.
Робота з глосарієм
Юридична відповідальність — це вид соціальної відповідальності, суть якого полягає в обов'язку відповідати за порушення норм права й застосуванні державою до правопорушника заходів примусу, передбачених законодавством.
Поміркуємо разом:
1. Хто може встановлювати юридичну відповідальність?
2. Чи кожна особа може притягатися до юридичної відповідальності?
3. На якій підставі можна притягти особу до юридичної відповідальності?
4. Як реалізовується юридична відповідальність?
Запам’ятай(читає учень):
1. Дисциплінарна відповідальність настає за порушення навчальної, трудової, службової , військової дисципліни.
2. Адміністративна (несплата за проїзд, вживання спиртних напоїв у невстанов-лених місцях, порушення громадського порядку) — настає з 16 років, а з 14 до 16 — відповідають батьки..
3. Цивільно – правова (завдання матеріальної шкоди іншій особі, невиконання або неналежне виконання покладених на особу законом або договором цивільно – правових обов’язків) – настає з 15 років, якщо правопорушник має власні кошти; якщо правопорушник не досяг 15 років або не має коштів, за вчинення правопорушення відповідають батьки.
4.Кримінальна (за скоєння злочину) – настає з 16 років, в особливо тяжких випадках - з 14 років.
Види юридичної відповідальності
Функції юридичної відповідальності:
· каральна (штрафна):
· превентивна ( попередження вчинення нових правопорушень);
· виховна (виховання правопорушників у дусі поваги до права);
· правовідновлювальна (компенсаційна) (відновити порушені протиправною поведінкою суспільні відносини).
Доповнення учителя
Конституційні принципи юридичної відповідальності:
1. закон не має зворотної сили;
2. за одне й те саме правопорушення особа може бути притягнута до юридичної відповідальності;
3. звільнення від відповідальності за відмову давати свідчення щодо себе, членів своєї родини, близьких родичів.
Робота в групах (аналіз правових ситуацій)
1. Серпневої ночі сім'я Пилипенків поверталася з Криму. Водій, засліплений фарами зустрічної машини, повернув з дороги і врізався в дерево. В автокатастрофі постраждали його дружина і донька. Водій іншої машини зупинився, але відмовився через брак часу везти їх до лікарні, оскільки запізнювався на важливі фінансові переговори. Тоді Пилипенко та його син силоміць відібрали в нього автомашину. Завдяки швидкому потраплянню постраждалих до лікарні їхні життя було врятовано.
1) Чи вчинили батько і син злочин? Прокоментуйте свою думку.
2) Чи існували інші варіанти врятувати людей у цій ситуації?
3) Як би ви назвали стан батька і сина, що спонукав їх до такого вчинку? (Крайня необхідність)
2. Денис повертався з дня народження однокласника досить пізно. Він ніс магнітофон, прикриваючи його курткою. Біля будинку його наздогнав п'яний хлопець і попросив закурити. Денис відповів, що він не курить. Тоді він почав забирати магнітофон. Хлопець вирвав магнітофон і хотів іти, але Денис помітив палицю, що лежала поруч, схопив її і почав погрожувати крадієві. Але хлопець посунув на Дениса з ножем. Тоді Денис ударив його палицею. Хлопець упав... За порадою батьків Денис викликав «швидку» і міліцію. Виявилося, що хлопець помер від удару головою об землю.
1) Чи скоїв Денис почин?
2) Чи нестиме він за це відповідальність?
3) У якому стані Денис здійснив це правопорушення? (Необхідна оборона)
Норми закону
Необхідна оборона(ст. 36 ККУ) — дії, вчинені з метою захисту охоронюваних законом прав чи інтересів особи, яка захищається, а також суспільних інтересів чи інтересів держави від небезпечного посягання шляхом заподіяння тому, хто посягає, шкоди, необхідної і достатньої для припинення в даній обстановці посягання, якщо при цьому не допущено перевищення меж необхідної оборони.
Крайня необхідність(ст. 39 ККУ) — дії щодо усунення небезпеки, що безпосередньо загрожує особі чи охоронюваним законом правам людини, суспільним інтересам держави із заподіянням шкоди, якщо цю небезпеку за даних обставин не можна було усунути іншими засобами і при цьому не було допущено перевищення меж крайньої необхідності.
Правовий практикум.
Ситуація 1. Жінка украла гаманець у своєї колеги по роботі.
Ситуація 2. Водій автомобіля не надав допомоги у транспортуванні хворої жінки до лікарні. Родичі жінки силою відібрали у нього автомобіль.
Ситуація 3. Неприв'язаний собака покусав листоношу.
Ситуація 4. Робітник Г., працюючи слюсарем на підприємстві, був відсутній на робочому місці протягом 4-х годин без поважної причини.
V Підсумок уроку
Із кримінального кодексу України (ст. 36 - 42)
Із цивільного кодексу України (ст. 1169, ст. 1171)
Із Кодексу України про адміністративні правопорушення (ст. 17)
Із Кодексу законів про працю України (ст. 130)
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст підручника.
2. Підібрати факти, які б демонстрували обставини, що включають юридичну відповідальність (з художньої літератури, газет, телебачення, усних розповідей).